Hej
Toiletbesøg 10 - 15 gange om dagen er ikke ukendt, som oftest med kort varsel. I perioder hvor det går dårligt op til 24 gange i døgnet - det er umenneskeligt.
Jeg har tre kvarters kørsel til/fra arbejde, det meste på motorvej. Når jeg først er kommet på motorvejen og fornemmer at det er nu det skal ske, så er der íngen muligheder for toiletstop før om 20 minutter - så er det for sent, øv!!! (det formindsker altid skaden lidt, altid at gå med bind i bukserne, men alligevel er det ikke den måde jeg ønsker at leve på).
I 2006 erklærede min overlæge at han ikke havde flere behandlinger der kunne hjælpe mig, og foreslog at jeg fik fjernet den syge tarm og fik en stomi. Vi snakkede om det nogle gange og jeg accepterede tilbuddet og kom derefter til samtale med en organkirurg og en stomisygepålejerske. Vi aftalte at jeg skulle opereres i august 2007, hvilket jeg så blev. Jeg fik fjernet hele tyktarmen og endetarmen og fik enden syet sammen. Jeg fik en ileostomi (dvs. at tyndtarmen blev ført ud gennem huden på maven og formet til en lille tut). Omkring denne tut, stomien, sætter jeg nu en plasticpose som opsamler afføringen efterhånden som den kommer ud af tarmen i små potioner. Posen tømmer jeg ca. 4 gange i døgnet, når det passer mig.
Denne operation har givet mig et nyt liv. Jeg er ikke mere afhængig af hele tiden at orientere mig om nærmeste toilet, jeg kan køre bil uden at tænke på om jeg kan nå næste rasteplads. Jeg styrer selv min dagligdag, jeg er ikke dikteret af min tarm.
Posen på maven er blevet min dokumentation på at jeg blevet min tarmsygdom kvit, at den ikke mere er hæmmende for mit liv. Jeg har ikke mere smerter og andet ubehag i maven. Jeg kan løbe, cykle, svømme, rejse og alt andet som jeg har lyst til. Jeg kan passe et arbejde uden at skulle forklare, at jeg har behov for en times toilettid om dagen. Jeg er rask.
Hvis I skulle stå i situationen hvor den medicinske behandling ikke rækker til at give jer en rimelig dagligdag, skal I ikke være bange for at sige jatak til en stomioperation. For mig var det et nyt liv.