Author Topic: Nyt medlem  (Read 1397 times)

babybesen

• Newbie
  • *
    • View Profile
Nyt medlem
« on: 28-09-2008 19:19:42 »
Ja, så må jeg desværre også melde mig på banen i dette forum - skønt at have fundet ligesindende at skrive med, men trist at det skal være fordi man er endt med en kronisk sygdom.

Jeg hedder Bettina Eriksen,og jeg er 36 år gammel. Efter at have haft blod i afføringen on/off gennem det sidste 1 1/2 år, fik jeg endelig taget mig sammen til at komme til undersøgelse for 14 dage siden, eftersom blødningerne nu også var ledsaget af mavesmerter.
Det tog ikke mange sekunder før diagnosen var klar - betændelse i tarmen. Der blev udtaget nogle vævsprøver, og udfra dem kan man se at det er en colitis ulcerosa jeg har i mig:(
Det er ok at have fået en forklaring på min "underlige" mave, som en dag tåler at spise alt, og næste dag tåler at spise intet, men jeg må nok indrømme, at jeg synes det er sej kamel at sluge.
Jeg er endnu ikke i nogen fast behandling, da det var privat jeg fik lavet den første undersøgelse. Dog blev jeg indlagt ugen efter, og jeg er derfor blevet tilknyttet Slagelse, hvor jeg skal møde første gang i morgen til ambulant behandling. Det lader til, at jeg har arvet sygdommen fra min mors side af familien, hvor især min mormor ofte var syg med tyktarmen.

Udover nu at være kronisk syg;) sker der heldigvis meget andet godt i mit liv.
Jeg er gift med den mand som jeg har kendt og elsket siden jeg var 19 år (dvs. 17 år sammen) og vi er de heldige forældre til tre fantastiske unger: Lucas på 8 år, Anna Sofie på snart 5 år, og Selma Louisa på snart 3 år. Vi bor i eget gammelt hus, som efterhånden er færdigrenoveret på landet i Vestsjælland. Jeg er lærer og arbejder fuldtid som specialklasselærer på en almindelig folkeskole - jeg elsker mit job, men jeg kan desværre godt mærke, at maven har det skidt, når jeg er stresset, hvilket ikke kan undgås i den profession jeg har valgt.
Af interesser udover ungerne, manden, huset og jobbet, så er jeg vist lidt af en læsehest (mild underdrivelse;)), samt dyrker amatørfotografi så meget som tiden tillader det, hvilket desværre ikke altid er nok.

Jeg glæder mig til at dykke lidt mere ned i sitet her, og ikke mindst at lære jer andre at kende, nu det alligevel skal være sådan;)

Kærlig hilsen
Bettina

Anne-Lise

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: Nyt medlem
« Reply #1 on: 28-09-2008 21:56:13 »
Hej Bettina. Jeg er også ny her på sitet - ca 5 minutter har jeg været medlem. Min historie er følgende:

Fik foretaget kikkertundersøgelse af endetarmen i Herning i januar 2007 efter at have rendt på toilettet med blod i afføringen og "sprut-mave" ved hvert toiletbesøg i et halvt år .. Jeg fik konstateret en mild colitis ulserosa som ligger til familien (min mor, min morbror, nogle fætre og kusiner). Jeg fik stikpiller - mesasal - som jeg tog i 2 uger og så var jeg faktisk helt okay igen. Så jeg stoppede med dem igen ifølge aftale med lægen og jeg havde det godt. Og så har jeg egentlig ikke tænkt så meget mere over det .....

.... Indtil forrige torsdag, hvor jeg i løbet af ugen havde haft nogle mavesmerter uden større betydning end at jeg lige registrerede 2-3 gange om dagen at der "var noget". Torsdag eftermiddag da jeg henter børn skal jeg BARE skynde mig hjem på toilet. Mavesmerterne tog til - jeg skrev tidspunkterne ned som om det var en fødsel jeg var i gang med :-) - hvert 20. minut fik jeg et jag, hvor det trak sig sammen hvorefter det jævnede sig stille ud - ja, det føltes sgu' næsten som veer. Jeg havde diarre i stor stil. Fredag måtte jeg på langs herhjemme, weekenden ligeså, i mandags lå jeg stadig. I løbet af disse dage tænkte jeg OVERHOVEDET ikke over at det kunne være colitis ulserosa'en der var brudt ud igen. Jeg blev undersøgt for blindtarmsbetændelse, salmonella-forgiftning osv. Pludselig onsdag i sidste uge siger min mor: "Tror det kan være C.U. der er i udbrud igen? Du HAR jo haft meget at se til på det seneste". Hmmm .... jeg googlede og læste at man kunne få diarre og mavesmerter. Dette skrev jeg i torsdags i en mail til lægen, som bekræftede at det kunne være det og at hun synes jeg skulle få foretaget blodprøve og undersøgelse hvis det fortsatte. I skrivende stund render jeg på toilettet mange gange om dagen men ikke diarre, har stadig mavesmerter, men VÆSENTLIG aftagende. Men jeg vil nu alligevel have det undersøgt og ringer derfor til lægen i morgen. Udover mavesmerterne og renderiet på toilettet har jeg det perfekt. Ingen kvalme, ingen feber, spiser normalt, men føler dog hurtigt en mæthed /oppustet mave. Jeg er kort sagt mig selv, dog med mavesmerter og ofte toiletbesøg. Så måske er jeg ikke så hårdt ramt.

Om mig selv: Jeg hedder Anne-Lise og er 40 år. Er gift med Michael - også 40 år. Vi har en datter på 6 1/2 år og en dreng på 4 1/2 år. Vi bor i rækkehus i Holstebro. Jeg arbejder som kreditorbogholder på B&O i Struer. Et spændende sted og spændende job, som har været ekstra hektisk den sidste månedstid.

Lige nu er jeg bekymret for om jeg skal til at døje oftere med denne kroniske sygdom. Jeg har klaret mig som "normal" i halvandet år men er nu indstillet på at jeg må lægge mine kostvaner drastisk om - ingen kaffe, cola light :-( , rødvin - min mor siger "spis blidt og blødt" og hun anbefaler iøvrigt at læse om en læge der hedder Warming-Larsen - han er vist død for mange år siden, men der findes stadig bøger af ham. Han skulle have været ekspert i mave-tarm sygdomme.

Jeg synes det ville være rart hvis man kunne følge hinanden lidt i dette forum.

Hilsen Anne-Lise