Ja, så må jeg desværre også melde mig på banen i dette forum - skønt at have fundet ligesindende at skrive med, men trist at det skal være fordi man er endt med en kronisk sygdom.
Jeg hedder Bettina Eriksen,og jeg er 36 år gammel. Efter at have haft blod i afføringen on/off gennem det sidste 1 1/2 år, fik jeg endelig taget mig sammen til at komme til undersøgelse for 14 dage siden, eftersom blødningerne nu også var ledsaget af mavesmerter.
Det tog ikke mange sekunder før diagnosen var klar - betændelse i tarmen. Der blev udtaget nogle vævsprøver, og udfra dem kan man se at det er en colitis ulcerosa jeg har i mig:(
Det er ok at have fået en forklaring på min "underlige" mave, som en dag tåler at spise alt, og næste dag tåler at spise intet, men jeg må nok indrømme, at jeg synes det er sej kamel at sluge.
Jeg er endnu ikke i nogen fast behandling, da det var privat jeg fik lavet den første undersøgelse. Dog blev jeg indlagt ugen efter, og jeg er derfor blevet tilknyttet Slagelse, hvor jeg skal møde første gang i morgen til ambulant behandling. Det lader til, at jeg har arvet sygdommen fra min mors side af familien, hvor især min mormor ofte var syg med tyktarmen.
Udover nu at være kronisk syg;) sker der heldigvis meget andet godt i mit liv.
Jeg er gift med den mand som jeg har kendt og elsket siden jeg var 19 år (dvs. 17 år sammen) og vi er de heldige forældre til tre fantastiske unger: Lucas på 8 år, Anna Sofie på snart 5 år, og Selma Louisa på snart 3 år. Vi bor i eget gammelt hus, som efterhånden er færdigrenoveret på landet i Vestsjælland. Jeg er lærer og arbejder fuldtid som specialklasselærer på en almindelig folkeskole - jeg elsker mit job, men jeg kan desværre godt mærke, at maven har det skidt, når jeg er stresset, hvilket ikke kan undgås i den profession jeg har valgt.
Af interesser udover ungerne, manden, huset og jobbet, så er jeg vist lidt af en læsehest (mild underdrivelse;)), samt dyrker amatørfotografi så meget som tiden tillader det, hvilket desværre ikke altid er nok.
Jeg glæder mig til at dykke lidt mere ned i sitet her, og ikke mindst at lære jer andre at kende, nu det alligevel skal være sådan;)
Kærlig hilsen
Bettina