Hejsa

Jeg vil starte med at sige at jeg synes at det er dejligt at der findes sider som denne. Altid rart at høre andres erfaringer med colitis og eventuelt fange et par gode råd
Jeg fik selv konstateret colitis for 4 år siden, og har vist det man kan kalde et "medium"-tilfælde, forstået på den måde at jeg har døjet med sygdommen og været igennem en 3-4 prednisolon kure, men jeg har aldrig haft feber eller været indlagt eller lign. Jeg har erfaret at mine udbrud hænger sammen med indtagelse af p-piller...eller det er ihvertfald noget jeg har en stærk mistanke om. Jeg har taget p-pillen Yasmin over et par omgange, og de perioder hvor jeg har holdt pause er mine udbrud vendt tilbage! Når jeg tænker tilbage har der været en tydelig sammenhæng. Jeg satte mig for at undersøge det lidt nærmere, og læste indlægsedlen grundigt igennem. Deri fremgik det at man skulle konsultere lægen (hvis man havde colitis ulcerosa) før man startede på p-pillerne. Det har jeg aldrig hørt før. Andre steder kunne jeg også læse mig til at havde man "mave-problemer" kunne det være en god ide at undgå p-piller, da de åbenbart kan være hårde ved maven.
Nu har jeg ikke taget p-piller i 6 mdr., og har været symptomfri i de 6 mdr.

Jeg synes selvfølgelig at det er en dejlig bette opdagelse jeg der har gjort mig, og selvom jeg aldrig bliver immun overfor udbrud så er jeg overbevist om at jeg har reduceret dem en hel del. Jeg ville bare dele dette med jer -måske kan i bruge min erfaring til noget

Og jeg kunne da også godt tænke mig at høre om der er andre der har gjort sig de samme erfaringer

Mange hilsner
Rosiebaby