Author Topic: P-Piller og Colitis Ulcerosa  (Read 2080 times)

rosiebaby

• Guest
P-Piller og Colitis Ulcerosa
« on: 20-08-2008 14:59:28 »
Hejsa  :)

Jeg vil starte med at sige at jeg synes at det er dejligt at der findes sider som denne. Altid rart at høre andres erfaringer med colitis og eventuelt fange et par gode råd :)

Jeg fik selv konstateret colitis for 4 år siden, og har vist det man kan kalde et "medium"-tilfælde, forstået på den måde at jeg har døjet med sygdommen og været igennem en 3-4 prednisolon kure, men jeg har aldrig haft feber eller været indlagt eller lign. Jeg har erfaret at mine udbrud hænger sammen med indtagelse af p-piller...eller det er ihvertfald noget jeg har en stærk mistanke om. Jeg har taget p-pillen Yasmin over et par omgange, og de perioder hvor jeg har holdt pause er mine udbrud vendt tilbage! Når jeg tænker tilbage har der været en tydelig sammenhæng. Jeg satte mig for at undersøge det lidt nærmere, og læste indlægsedlen grundigt igennem. Deri fremgik det at man skulle konsultere lægen (hvis man havde colitis ulcerosa) før man startede på p-pillerne. Det har jeg aldrig hørt før. Andre steder kunne jeg også læse mig til at havde man "mave-problemer" kunne det være en god ide at undgå p-piller, da de åbenbart kan være hårde ved maven.

Nu har jeg ikke taget p-piller i 6 mdr., og har været symptomfri i de 6 mdr. :) Jeg synes selvfølgelig at det er en dejlig bette opdagelse jeg der har gjort mig, og selvom jeg aldrig bliver immun overfor udbrud så er jeg overbevist om at jeg har reduceret dem en hel del. Jeg ville bare dele dette med jer -måske kan i bruge min erfaring til noget :) Og jeg kunne da også godt tænke mig at høre om der er andre der har gjort sig de samme erfaringer :)

Mange hilsner

Rosiebaby

tox

• Guest
Sv: P-Piller og Colitis Ulcerosa
« Reply #1 on: 21-08-2008 10:30:20 »
Jeg har haft CU siden jeg var teenager og er idag 36, men fik først diagnosen CU sidste år. I årene op til var diagnosen uklar, men jeg blev stadig behandlet som CU patient.

Anyway....så opdagede jeg og mine læger hurtigt, at p-piller og jeg ikke hang godt sammen. Jeg fik diarre og kraftige vægttab, hver gang jeg forsøgte mig med p-piller, stik imod hvad sædvannen jo er. Da jeg med Yasmine havde tabt mig til 50 kg (er 178 cm høj) sagde min læge stop. Jeg har siden, både op til mine planlagte graviditeter og efter dem, benyttet spiral uden problemer overhovedet.

rosiebaby

• Guest
« Reply #2 on: 23-08-2008 10:19:51 »
Okay, det er da fedt :-) Så har du haft de samme oplevelser som mig med p-piller...det er da lidt interessant. Jeg vil snakke med min læge om det, så den viden kan gives videre...det kunne jo være at andre med CU eller Crohn kunne have gavn af den viden.

rosiebaby

• Guest
« Reply #3 on: 23-08-2008 10:22:16 »
Tjek lige det her link jeg fandt: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4691/sprog=1/grp=9/menu=3/

Tankevækkende...

tox

• Guest
« Reply #4 on: 23-08-2008 21:21:59 »
 :o Det er godt nok tankevækkende....gid jeg havde haft den info dengang jeg havde min p-pille debut.

Mette-sipo

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 31-08-2008 14:33:58 »
Hej jeg ville bare høre om der er flere der har haft denne oplevelse med p piller? For synes da det er værre at overveje om man skal lade vær med at tage p piller vis de har noget med det at gøre. Selv tage jeg lindynette. Har haft cu i snart 3 år nu og det sidste års tid har min sygdom ikke rigtig ville gå i ro. Har lige afsluttet en kur med prednisolon og er nu startet på Imurel 50 mg om dagen i den første uge og så 150mg. Er lige nu ved at afprøve om jeg kan tåle dem. Men vis det med p piller har en virkning så vil jeg da gerne afprøve om det har nogen påvirkning at stoppe med dem