Author Topic: Specifik Kulhydrat diæt  (Read 1786 times)

durtsen

• Guest
Specifik Kulhydrat diæt
« on: 03-05-2008 22:10:47 »
Hej.
Jeg er helt ny her på siden, men synes det er dejligt med at sted for os mave-mennesker....  :)
Jeg har haft CU i 7 år nu, og har i den tid haft 3 store udbrud. I hverdagen er min mave i ro, men jeg er plaget af en del følgesygdomme : Ledsmerter, eksem, TRÆTHED, svimmelhed. Min sygdom har været nogenlunde i ro de sidste 3 år, men den står hele tiden "på vippen", og reagerer med mavesmerter og øget antal toiletbesøg så snart jeg blir lidt presset. Åh, nogle gange ville jeg ønske jeg bare kunne få en god gammel almindelig omgang influenza efter en presset periode - ligesom "almindelige mennesker" får det.

Nå, men i forbindelse med sygdommen får jeg også en masse medicin: Asacol, Imuerell, mesasal og colifoam....
Og nu til emnet. Jeg har læst en del om Specifik Kulhydrat diæt nu, og er ret tændt på at prøve den. Idéen om at maven og maden hænger sammen virker ret logisk for mig. Jeg har søgt en masse info om diæten, om Elaine Gottschall og læst en masse vurderinger af den. Og det er jeg ikke blevet synderligt klogere af. Der er både folk der sværger til den, og folk der ikke synes den virker.

Er der nogle af jer, der kan dele jeres erfaringer med mig????
Savner at høre nogle "virkelige" historie, fra folk der slås med de samme problemer som mig selv.

Hilsen durtsen aka Dorte

tox

• Guest
Sv: Specifik Kulhydrat diæt
« Reply #1 on: 05-05-2008 11:23:14 »
Hejsa

Jeg har haft udiagnostiseret CU i omkring 19år +/- . Jeg prøvede for ca. 3år siden kulhydrat diæten, efter at have læst bogen. Ud over at jeg udviklede en ekstremt madlede, især overfor alt der havde med nødder at gøre, så har min sygdom aldrig haft det værre. Mine toilet-besøg blev hyppigere og hyppigere. Jeg fik flere dage med feber og jeg tabte mig en del (var undervægtig i forvejen). Jeg prøvede at "hænge i" da det jo kunne være en "afgiftnings-periode", men da jeg efter 3 måneder var helt afkræftet og min almene tilstand var rigtig ringe, droppede jeg den igen. Min sygdom har så været mere eller mindre i udbrud siden, og jeg havde ellers haft en god periode på omkring et par år op til mit lille forsøg.

Personligt er jeg kommet dertil, hvor jeg hellere lytter rigtig godt efter, hvad min krop fortæller mig, end til at jeg hopper ud i ekstreme omlægninger af det ene eller det andet.

Jeg tror da helt sikkert en ekstrem omlægning af kost kan være gavnligt for nogen, men man skal huske at stoppe op og lytte til sig selv og ikke være det blinde får :)

durtsen

• Guest
Sv: Specifik Kulhydrat diæt
« Reply #2 on: 08-05-2008 22:20:42 »
Hej Tox.
Tak for dit svar. Jeg har nu prøvet at følge den selv i 6 dage, og allerede nu er jeg "faldet i" 2 gange, fordi det er SINDSSYGT svært at undgå kulhydrater... Hmm, ville ønske at jeg kunne følge den, men tror ikke jeg har disciplin nok til det, ikke lige nu i hvert fald. Og din historie skræmmer da også lidt. I andre perioder reagerer min mave ret kraftigt på for mange grøntsager, og så er brød og "neutralt mad" bedst. Måske jeg bare skal holde mig til min egen fornemmelse for min krop.....
Det er en svær balance....

Durtsen