Author Topic: Generel dårlig  (Read 3625 times)

A.Nielsen

• Newbie
  • *
    • View Profile
Generel dårlig
« on: 09-04-2008 19:39:32 »
Hej. Har lige fundet denne side.
Har i januar fået konstateret CU og fik først ordineret Pentasa som alm. pille samt som stikpille (ingen bivirkninger). Herefter til undersøgelse og fik ordineret Asacol 800 x 3 dgl. Efter ca 14 dages brug er jeg nu blevet forfærdelig dårlig. Kan ikke holde noget i mig, og har været dårlig i 7 dage.

Har andre haft lignende med Asacol.

Med venlig hilsen
A.Nielsen

Maria L

• Guest
Sv: Generel dårlig
« Reply #1 on: 09-04-2008 20:23:43 »
Hej A. Nielsen

Jeg har prøvet behandling med Asacol 3 gange. Min CU går i voldsomt udbrud efter indtagelse af bare 2-4 tabletter Asacol. Jeg kan gå fra at være fuldstændig i ro den ene dag - og så blive indlagt med 30 vandige diarreer dagen efter. Dertil kommer også opkastninger. Det er en meget voldsom reaktion.

Ved mig begynder det med meget akutte og svære mavesmerter, og meget kort tid efter kommer diarreen.

Det er vist ret sjældent, at man reagerer så vildt på dem. Men det er altså nogle som ikke kan tåle dem. Så hvis du synes, at du ikke får det bedre, eller hvis du for det dårligere (som jeg synes du skriver) mens du tager Asacol, så synes jeg du skal kontakte sygehuset. For det kan være, at du ikke kan tåle dem.

God bedring!
« Last Edit: 09-04-2008 20:25:16 by Maria L »

uph

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 09-04-2008 21:38:50 »
Hej A.Nielsen
Jeg fik i december 2007 konstateret CU - men lægerne er nu i tvivl om det er MC.  Jeg startede i december på 50 mg. prednisolon og i nedtrapningsperioden begyndte jeg på asacol. Da jeg var nede på 5 mg. prednisolon - fik jeg et voldsomt udbrud - og efter et par dage med 20-25 diarreer i døgnet blev jeg indlagt.

Jeg startede så igen på prednisolon tillige med asacol, men har så fundet ud af, at asacolpillerne ikke altid blev opløst - men kom hele ud.

For 14 dage siden startede jeg med pentasa (ingen bivirkninger) - og er nu nede på 15 mg. prednisolonen - så håber bare at pentasa virker, når jeg stopper med prednisolon. 

Min læge mente det var et udbrud jeg havde haft og ikke noget med  asacol-pillerne at gøre...   Jeg har bare aldrig haft så mange toiletbesøg tidligere. Det normale inden jeg blev medicineret var højest 6-7 besøg i døgnet. 

Hvorfor skulle du stoppe med pentasa for at få asacol ???

God bedring...

Hilsen Ulla
« Last Edit: 13-04-2008 10:07:48 by uph »

Maria L

• Guest
« Reply #3 on: 10-04-2008 14:43:12 »
Hej igen

Den røde "skal" på Asacol-tabletterne kom også ud af mig i "hel tilstand".

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #4 on: 11-04-2008 12:10:15 »
Jeg er også en af de heldige vindere af symptomforværringer ved indtagelse af asacol... dog ikke så voldsomt som Maria - hos mig kommer det snigende over nogle dage.

Jeg har i øvrigt også oplevet asacoltabletter i toilettet  :D

Du må kontakte din tarmlæge - jeg selv gik faktisk med mistanken om, at asacol gjorde tingene værre i et par år, og luftede det også for min læge, som ikke mente det kunne hænge sammen, da jeg responderede fint på dem til at starte med.
Så det er en god ide at stole på sin intuition og holde lidt fast  ;)

Velkommen hertil  :)

Connie H

A.Nielsen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 12-04-2008 13:19:03 »
Hej alle.

Tak for jeres svar. Jeg har været på Herlev og blive undersøgt. Er nu på Pentasa 3x1000 mg og 1 x Pentasa den anden vej 1g. Har nu kunnet holdt lidt havresuppe og væske i mig i 2 dage.

Vi forsøger nu også med alle former for vitaminer. Jeg har hørt om en, som er blevet helbredt ved at omlægge sin kost. Han havde fået fjernet 2/4 af tyktarmen, fik tilbagefald og skulle så have fjernet resten, men det ville han ikke, og henvendte sig til denne dame, som lagde en kost- og vitaminplan. Han er i dag rask og får ingen medicin.

Har I også været så dårlige med kvalme, ubehag og opkast? Kan I anbefale, hvad man skal spise?

Jeg skal nok vende tilbage, når jeg har noget nyt om dette.  ::)

Mange hilsner
A.Nielen