Author Topic: Kan i hjælpe ?  (Read 2878 times)

Sisspii

• Guest
Kan i hjælpe ?
« on: 17-03-2008 20:18:11 »
Hejsa allesammen ..

Jeg skal ha lavet den dumme undersøgelse i morgen: Koloskpi (staves)

Og jeg er igang med udresning i dag, men mit spørgamål, er: Må man spise vanilie is ?

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Kan i hjælpe ?
« Reply #1 on: 17-03-2008 20:43:06 »
Hej

Jeg syntes det er for dårligt hvis du ikke har fået en vejledning udleveret, det er så pokkers ærgerligt at skulle hele møllen om igen, hvis man har spist eller drukket noget man ikke måtte. >:(

har fundet følgende ved at søge på udrensning på www.sundhed.dk, du skal ikke spise vanilleis eller lignende , det tæller som mælkeprodukter.

Efter kl. 12.00:

Må du kun drikke flydende kost (hvad der kan komme igennem en si), f.eks. bouillon, suppe og saft eller vand.
Udrensningen virker bedst, hvis du drikker meget.

Efter kl. 24.00:

Du må drikke vand, saft, te, kaffe men ikke mælkeprodukter,
indtil 2 timer før undersøgelsen.

Med venlig hilsen

Peter

Maria L

• Guest
« Reply #2 on: 18-03-2008 07:54:12 »
Hej Sisspii

Ja, det er jo nok for sent at svare dig nu... Men det gør jeg alligevel. Men vil også give Peter ret i, at det er da lidt for dårligt, hvis du ikke har fået en nøjagtig beskrivelse fra det hospital, hvor undersøgelsen skal foregå.

Men jeg tror at "reglerne" for udrensningen er lidt forskelligt afhængig af hvilket hospital man er tilknyttet.

Jeg er tilknyttet Vejle Sygehus. HELE dagen før undersøgelsen må jeg kun drikke tynde væsker vand, te, kaffe, saft, juice uden frugtkød, boullion, klare supper uden fyld, sodavand og sodavandsis. Det er en god idé at drikke rigeligt, gerne 3 liter eller mere. Alle slags mælkeprodukter må ikke indtages.

Om morgenen på undersøgelsesdagen skal jeg spise et stykke brød med f.eks. ost. Og jeg må drikke tynde væsker (som ovenfor) indtil 2 timer før undersøgelsen.

Så ingen vanilleis ;-(

Pøj pøj med koloskopi-undersøgelsen i dag!

Maria

Sisspii

• Guest
« Reply #3 on: 18-03-2008 18:26:36 »
Hejsa ..

Mange tak for oplysninger..

Undersøgelse gik rigtig godt - Så det er dejligt  :)

Maria L

• Guest
« Reply #4 on: 19-03-2008 07:59:54 »
Hej igen

Det var godt at høre...

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 19-03-2008 20:56:53 »
Hej :)
Nu har jeg flere gange set, at I diskuterer hvad man må spise og ikke, når man skal have en koloskopi.
Jeg har selv været igennem en koloskopi en gang, men jeg skulle kun spise nogle afføringspiller og fik ikke noget at vide om at jeg kun måtte få flydende mad eller noget lignende. Jeg skulle bare ikke spise noget fra klokken ti om aftenen til morgenen efter hvor undersøgelsen var.
Hvordan kan det være? Eller har jeg måske misforstået noget her?

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #6 on: 19-03-2008 21:49:46 »
Hej Al

Jeg tør ikke sige hvorfor der er forskel, udover at tyktarmen skal være fuldstændig tømt for afføring, hvis de skal kunne se vævsforandringer/betændelse med kikkerten.

På rigshospitalet er de først tilfredse, når det der passerede gennem ,som følge af udrensningen, havde samme farve som tynd te.
Der startede man også 2 døgn, før selve undersøgelsen, med udrensningen.

Med venlig hilsen

Peter

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 19-03-2008 21:59:07 »
Ok. Jeg synes da at min udrensning lyder meget enklere end alt det halløj I taler om. I mit tilfælde havde lægen så ikke noget problem med at få konstateret at jeg har morbus chron, så jeg går ud fra at min udrensningsmetode var god nok.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #8 on: 20-03-2008 10:57:23 »
Det lyder godt nok sært AL......

Sådan som du er udrenset til coloskopi er jo sådan mange laver udrensning til sigmoideoskopi.

Jeg har aldrig hørt om, at man kunne få coloskopi uden den helt store udrensning med phosphoral el. lign.

Men godt for dig - det er jo heldigt sluppet, for den udrensning er godt nok ikke særlig sjov.

Sisspii

• Guest
« Reply #9 on: 20-03-2008 11:46:30 »
Det lyder godt nok sært AL......

Sådan som du er udrenset til coloskopi er jo sådan mange laver udrensning til sigmoideoskopi.

Jeg har aldrig hørt om, at man kunne få coloskopi uden den helt store udrensning med phosphoral el. lign.

Men godt for dig - det er jo heldigt sluppet, for den udrensning er godt nok ikke særlig sjov.

Lige mine ord..

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: 20-03-2008 12:08:04 »
Ja, jeg må sige, at det var også lige det jeg tænkte.
Jeg var selv i tvivl om hvilken undersøgelse jeg havde været igennem, så derfor spurgte jeg lægen, som sagde, at det var en koloskopi. Altså det er den hvor man går hele vejen op, ikke sandt?
Ja, i så fald, så er jeg bare lykkelig for at jeg slap så let. ;) 

Maria L

• Guest
« Reply #11 on: 20-03-2008 12:16:39 »
Hej Al

Jo, koloskopi er den undersøgelse, hvor man kan se hele tyktarmen, og nogle gange kan de endda også lige kigge ind i tyndtarmen.

Jeg har selv prøvet begge undersøgelser, og var fornyelig også igennem en koloskopi - med Phosphoral-udrensning... Ikke så rart  :-[ .

God påske!