Author Topic: mine symptomer  (Read 5502 times)

Dinky

• Guest
mine symptomer
« on: 21-06-2004 13:39:56 »
Hej  :cry:

Når i snakker om udbrud, ville jeg gerne høre lidt om hvad det er for nogle symptomer i har.

Jeg har selv først lige fået konstateret crohns og skal d. 1 juli ud og skannes.

Når jeg kan mærke at jeg har noget , så kan jeg have lidt ondt i maven og jeg kan føle mig enorm træt, jeg har slim og lidt blod i afførringen.

når jeg har ondt i maven skiller min afførring sig af og den kan være tynd ikke vandet og der kan være ligesom noget fedtstof i vandet også, hvorfor ved jeg ikke ? Jeg får ingen medicin, kun til mit brok. og jo jeg har fået noget til at stoppe op i endetarmen, hvis det bløder eller er slimet

Dinky

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
    • http://www.nellemann.nu
Hej Dinky og andre
« Reply #1 on: 15-04-2005 11:10:17 »
Jeg har det præcis ligesom dig. Jeg har desuden med sikkerhed en forsnævring, så jeg ved ikke hvornår det er den jeg mærker og hvornår jeg har problemer i resten af tarmene.

Jeg får smadder ondt og det bliver kun bedre hvis jeg løber afsted på toilettet for at få det væk. Og så kan jeg tit være enormt øm i maven efterfølgende...men det er meget bedre end de sindssyge smerter jeg får inden toiletbesøget. Tit får jeg vand i munden, kender I det?

Problemet er, hvis man f.eks har gæster og får sådan en omgang...:( Det havde jeg i går...Jeg kunne ikke komme af med det, fordi jeg var bange for andre skulle bruge toilettet efterfølgende, og så holdt jeg det i mig.

Så lå jeg med sindssyg kvalme og havde det elendigt hele natten:(

Ikke sjovt at have det sådan når man er nybagt mor:(

Ved du eller andre om slim er et kendetegn på betændelse? Kan som sagt have problemer med at skelne mellem betændelse og forsnævring. Jeg håber det er betændelse, for jeg gruer sådan for operation og især nu hvor min lille datter er så afhængig af sin moar...

Maria

nhd

• Guest
Re: mine symptomer
« Reply #2 on: 05-10-2005 11:00:04 »
Hej jeg har også ligesom jer at det ligner olie, men egentlig ikke ondt, jeg tager et glas vand med HUSK i hver morgen, og det hjælper mig

Quote from: "Dinky"

Når i snakker om udbrud, ville jeg gerne høre lidt om hvad det er for nogle symptomer i har.

Jeg har selv først lige fået konstateret crohns og skal d. 1 juli ud og skannes.

Når jeg kan mærke at jeg har noget , så kan jeg have lidt ondt i maven og jeg kan føle mig enorm træt, jeg har slim og lidt blod i afførringen.

når jeg har ondt i maven skiller min afførring sig af og den kan være tynd ikke vandet og der kan være ligesom noget fedtstof i vandet også, hvorfor ved jeg ikke ? Jeg får ingen medicin, kun til mit brok. og jo jeg har fået noget til at stoppe op i endetarmen, hvis det bløder eller er slimet

Dinky

nhd

• Guest
« Reply #3 on: 05-10-2005 11:00:40 »
Hej jeg har også ligesom jer at det ligner olie, men egentlig ikke ondt, jeg tager et glas vand med HUSK i hver morgen, og det hjælper mig

Dinky

nhd

• Guest
« Reply #4 on: 05-10-2005 11:26:43 »

Dinky

Majbritt

• Newbie
  • *
    • View Profile
Spørgsmål fra ny med diagnosen Morbus Crohn
« Reply #5 on: 14-02-2008 23:20:06 »
Hej alle

Jeg er en pige på 39 år, der har fået konstateret Morbus Crohn for en måned siden. En sygdom der for mig var helt ukendt, og efter 13 dages indlæggelse og en kontroltid om 14 dage - sidder jeg nu med et par spørgsmål.

Under min indlæggelse startede jeg op med Solimidrol intravernøst og da jeg blev udskrevet var det på 50 mg Prednisolon om dagen.

Jeg er nu nedtrappet til 40 mg pr. dag.
Men synes min afføring er løs, der er stadig blod i og jeg render på toilettet mellem 2 og 5 gange daglig.
Er det normalt?
Jeg bliver lidt bekymret.... og synes min kontroltid om 14 dage er meget langt væk lige nu.
Hvad er andres erfaring?

Venlig hilsen
Majbritt

Sili

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: mine symptomer
« Reply #6 on: 15-02-2008 09:40:30 »
Hej Mabritt....

Jeg har selv Mobus crohn.... og kan godt huske alle de spørgsmål der melde sig da man lige havde fået konstanteret sygdommen....

Hvis du føler dig usikker og bekymret så syntes jeg du skal ringe til den afdeling du tilknyttet til og snakke med dem om du oplever med din affføring... Det er så svært at sige hvad der normalt med den her sygdom da den opføre sig så forskeligt fra person til person....

Jeg har f.eks aldrig oplevet at min affføring blev fast og normal selvom min sygdom  er i ro og jeg har altid haft noget flere afføringer end "normle raske". 

Men hvis du syntes at der kommet blod igen efter du trappet ned af det prednisolon og du syntes du får flere afføringer jo mere du trapper ned så syntes jeg du skal ringe og snakke med dem om det. For det kan da være tegn på at din sygdom kan være ved bludse op igen efter du trappet mere og mere ud af medicinen og så skal lægerne vide det...

Og så skal du ikke vente med snakke med dem om 14 dage når du har en samtaletid der... Ring og så kan de tage stilling til om du skal komme til kontrol før eller om de vil ændre din medicin osv...

Du må bare spørge løs hvis du har andre spørgsmål...
« Last Edit: 15-02-2008 09:56:20 by Sili »

Majbritt

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: mine symptomer
« Reply #7 on: 15-02-2008 16:58:31 »
Tak for svaret.
Okay så er jeg lidt mere rolig, havde nok nærmest fået det indtryk at jeg nu blev helt "normal".

Ville bare ikke risikere at jeg nedtrapper med medicinen, og pludselig holder mine tarme "fest" igen.
Jeg syntes jo i starten af behandlingen var der kun 1-2 afføringer om dagen, men nu er der dage med op til 5 og faktisk værst om aftenen og det er også om aftenen der er blod i.

Jeg er sikker på at masser af andre spørgsmål dukker op, så tak!!!!!